Quy Nhon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dandy en Irma - WaarBenJij.nu Quy Nhon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dandy en Irma - WaarBenJij.nu

Quy Nhon

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dandy en Irma

07 April 2009 | Vietnam, Hanoi

Zijn gisteravond aangekomen in Quy Nhon, een minder toeristische plaats volgens de Lonely Planet. Daar hebben ze inderdaad gelijk in, want er praat geen mens Engels en overal waar we lopen worden we nagekeken (en geroepen). Zelfs gebarentaal begrijpen ze hier niet...
Vandaag eigenlijk een lekker rustig dagje gehad. Hebben een scootertje gehuurd en zijn via de bergen naar een afgelegen strandje gereden. Wat wel grappig is, is dat we vanmiddag eten wilden bestellen. Onze gastheer wist alleen het woord "chicken"... Wij vroegen nog "fish?", waarop hij antwoordde "yes, fish". Enkele minuten later hoorden we een hoop gekakel. We zeiden nog tegen elkaar, het is maar goed dat we vis besteld hebben. Na ruim een uur (!) kwam ons eten. En wat lag daar: de kip die we vantevoren hoorden...!!! Terwijl we de kip aan het eten waren, kwamen er nog twee andere kippetjes langs op zoek naar hun vriendje... Het was een kip met een bijsmaakje... Gisteravond zaten we nog wat loempiaatjes te eten met wat bier erbij. Toen ik (Irma) wilde afrekenen, gaf ik het geld aan onze serveerster. Ze was helemaal in extase. Ze keek omhoog alsof ze iemand wilde bedanken (ze sloeg nog net geen kruis). We zaten elkaar al aan te kijken van 'die zal toch niet denken dat dit haar fooi is?' (was ongeveer € 7,-). Toen we haar erop wezen dat dit voor de rekening was, betrok haar gezicht. We zijn maar snel weggelopen...
Hiervoor hebben we twee dagen doorgebracht in Hue. De eerste middag zijn we het oude centrum ingegaan. Deze is helemaal omgeven door een enorm dikke muur die in totaal 10 km lang is. Binnen deze muur bevindt zich een paleis met daarin weer een tempelcomplex met daarin weer een tempelcomplex. Het was net een labyrint en hebben volgens mij ook meerdere stukken dubbel gelopen... Erg cultureel bezig geweest, dus.
Dag twee hebben we een tour geboekt. We werden om 6 uur (!!!) opgehaald en zijn door de DMZ (Demilitarized Zone, scheiding tussen noord en zuid Vietnam waar tijdens de oorlog hevige gevechten geweest zijn). We zijn ook naar oude Amerikaanse militaire kampen geweest, zoals Khe San (weet de spelling niet zeker meer). En als laatste van de tour zijn we naar de Vinh Moc-tunnels geweest. Hier hebben 320 mensen 6 jaar lang gewoond. Echt onvoorstelbaar. Er zijn drie lagen woonniveaus uitgegraven onder de grond met een schuilkelder, wasruimtes, kraamkamers (zijn 17 kinderen geboren) en de meest voorkomende kamertjes waren de "huiskamertjes" van de gezinnen (2 m3 per gezin!!). Het is je echt niet voor te stellen hier zo'n periode te moeten verblijven. Wij hebben nergens rechtop kunnen staan, 't was er benauwd en donker, kregen er best een raar gevoel van.
Morgen pakken we weer de bus naar Nha Trang: zon, zee en strand!!!
Later!

• 07 April 2009 - 19:45

Mees:

Hey! Fijn om weer iets te lezen! Al is dit verhaaltje stukken minder grappig dan de vorige! O, Irma heeft geschreven.... GRAPJE! Leuk dat jullie je zo vermaken en het naar jullie zin hebben! En absoluut fijn om te weten dat alles goed gaat! Hier ook alles ok! En verder gewoon weer een beetje herfst-achtig hier... Tja, het heeft nu wel lang genoeg geduurd, tijd om weer naar huis te komen!!! Geniet lekker van zon, zee en strand! Kus!

• 11 April 2009 - 09:28

Delaja ( En Petra):

Lieve Irma en Dandy, ik hou van jullie. Ik mis jullie en kan haast niet wachten tot jullie weer terug zijn. groetjes Delaja.

Nou staan jullie er toch goed op he, bij delaja. Yoram moest ook al een paar keer irma en dandy kijken, de foto's dus.
    Gisteren had je bij top gear ( een autoprogramma) een uitzending over vietnam, gingen ze per motor van zuid naar noord. Was leuk om te zien, ze waren ook in een aantal plaatsen waar jullie ook geweest zijn.
    Nog maar een paar daagjes en dan kan ik de echte verhalen en foto's zien en horen.
    Heel veel plezier nog en tot binnenkort.
    Dikke kus je zusje
    P.s. voor Yoram moeten de kleuren denk ik blauw met zilver worden.

• 11 April 2009 - 21:39

Mees:

uh, waar is die foto van Irma op brommer met zij-aanzicht gebleven???

• 12 April 2009 - 06:23

Suus En Daan:

kus van ons.. op jullie mooie reisverhalen